ჩვენი ექსპრეს-სიახლეები

ალექსანდრე, ანდრია, ლუკა, მატილდა, ელენე და სხვები… – საიდან მოდის თქვენი სახელი:

wpadmin კითხვის დრო: ~4 წთ
AD 728×90

სა­კუ­თა­რი გვარ-სა­ხე­ლე­ბის შე­სა­ხებ ესა თუ ის ის­ტო­რია, მეც­ნი­ე­რუ­ლი კვლე­ვა იქ­ნე­ბა თუ რა­ი­მე ამ­ბა­ვი ადა­მი­ა­ნებ­ში ყო­ველ­თვის დიდ ინ­ტე­რესს იწ­ვევს. ცოტა ხნის წინ ხელ­ში ჩა­მი­ვარ­და წიგ­ნი “ქარ­თვე­ლუ­რი სა­კუ­თა­რი სა­ხე­ლე­ბი”, რო­მე­ლიც 1986 წელს მეც­ნი­ერ ალექ­სან­დრე ღლონ­ტის ავ­ტო­რო­ბი­თაა გა­მო­ცე­მუ­ლი.
მისი პირ­ვე­ლი გა­მო­ცე­მა კი 1967 წელს და­ი­ბეჭ­და. წიგნ­მა თა­ვი­დან­ვე დიდი ინ­ტე­რე­სი გა­მო­იწ­ვია ან­თრო­პო­ნიმ­თა სა­კუ­თა­რი სა­ხე­ლე­ბის ლექ­სი­კო­ნის შედ­გე­ნის პირ­ველ­მა მცდე­ლო­ბამ.

ამ­ჯე­რად შე­ვე­ხე­ბით უცხო­უ­რი წარ­მო­შო­ბის ან­თრო­პო­ნი­მებს, რომ­ლე­ბიც ქარ­თველ ტო­მებს შე­უთ­ვი­სე­ბი­ათ ჰუ­რი­ტულ, სპარ­სულ, ბერ­ძნულ, არა­ბულ, თურ­ქულ, რუ­სულ და სხვა ენა­თა მეშ­ვე­ო­ბით.

ბერ­ძნუ­ლი­დან ნა­სეს­ხე­ბია თვით ბერ­ძნუ­ლი და ძველ­ბერ­ძნუ­ლი სა­ხე­ლე­ბი, რო­მელ­თა დიდი ნა­წი­ლის წყა­რო ძვე­ლი და ახა­ლი აღ­თქმის წიგ­ნე­ბია (ალექ­სან­დრე, ან­დრია, და­ვით, ია­კობ, იო­ა­ნე, ლუკა, ილია, იო­სებ, მოსე, ზა­ქა­რია, მათე, ბარ­თლო­მე, ანა, მა­რი­ამ, ელე­ნე).

სპარ­სულ-არა­ბუ­ლი ენობ­რი­ვი სამ­ყა­რო­და­ნაა შე­მო­სუ­ლი: როს­ტომ, გივი, ვახ­ტანგ, თე­ი­მუ­რაზ, ლე­ი­ლა… ევ­რო­პუ­ლი ენე­ბი­დან: ტრის­ტა­ნი, კარ­ლო, პიერ, ჰამ­ლეტ, ტი­ცი­ან, ბე­ნი­ტო, იზოლ­და, მა­ტილ­და, ანე­ტა, ვიქ­ტო­რია…

რუ­სუ­ლი­დან: ვლა­დი­მერ, ვლა­დის­ლავ, ვერა, ნა­დეჟ­და, ლუბა…

ძველ ქარ­თულ წყა­რო­ებ­ში და­მოწ­მე­ბუ­ლია რამ­დე­ნი­მე სომ­ხუ­რი სა­ხე­ლი (არ­შაკ, არ­ტა­ვაზ, აკოფ, თრდა­თი…), ხოლო სვა­ნუ­რი და მეგ­რუ­ლი ტრა­დი­ცია იც­ნობს სხვა ენობ­რი­ვი ერ­თო­ბის ან­თრო­პო­ნი­მებ­საც (მა­ი­თუყ, მამ­სირ­ყვა, მგრზა­ბეგ, მძი­ფხან, მი­სახრხან, თემყვა…).

წიგნ­ში ვკი­თხუ­ლობთ იმა­საც, რომ ზო­გი­ერ­თი უცხო­უ­რი სა­კუ­თა­რი სა­ხე­ლი ქარ­თულს შე­ე­გუა და ისე შე­უც­ვლია თავ­და­პირ­ვე­ლი მო­დე­ლი, რომ ახლა კაცს გა­უ­ჭირ­დე­ბა არა­ქარ­თუ­ლად მიჩ­ნე­ვა (დათო, თედო, ვანო, სიკო, კოტე, კოწო, რაფო, ლადო, გიო).

ნა­სეს­ხებ ან­თრო­პო­ნიმ­თა ბევ­რი ნი­მუ­ში შეს­წავ­ლი­ლი აქვთ მეც­ნი­ე­რებს ნიკო მარს, ივა­ნე ჯა­ვა­ხიშ­ვილს, კორ­ნე­ლი კე­კე­ლი­ძეს, იუს­ტი­ნე აბუ­ლა­ძეს, ექ­ვთი­მე თა­ყა­იშ­ვილს, აკა­კი შა­ნი­ძეს, სი­მონ ყა­უხ­ჩიშ­ვილს, ზუ­რაბ ჭუმ­ბუ­რი­ძეს და კი­დევ არა­ერთ ცნო­ბილ მკვლე­ვარს.

აღ­ნიშ­ნულ წიგნ­ში ვეც­ნო­ბით, რომ გ. მე­ლი­ქიშ­ვი­ლი იკ­ვლევ­და ურარ­ტულ-ჰუ­რი­ტულ სა­კუ­თარ სა­ხე­ლებს და მათ კავ­შირს ქარ­თვე­ლურ­თან. მკვლე­ვა­რი გ. ჟორ­და­ნია კი ეყ­რდნო­ბა სხვა მეც­ნი­ერ­თა ცნო­ბილ ნაშ­რო­მებს, რომ ჰუ­რი­ტუ­ლი­დან უნდა მომ­დი­ნა­რე­ობ­დეს ქარ­თვე­ლურ ენებ­ში დამ­კვიდ­რე­ბუ­ლი ისე­თი სა­კუ­თა­რი სა­ხე­ლე­ბი რო­გო­რი­ცაა: აგი, აგია, ბათუ, ბუდუ, კაკი, კაკა, გიგა, გიგი, გიგო, კან­კა, კიკა, კიკი, კიკო, კი­კო­ლა, კა­კუ­ლი, კალე, გუგუ, ზაზა, ჯაჯუ, თედო, დადა, დათა, და­თუ­ნა, დუტუ, თადო, შაქ­რია, ხუტა, უტა, უტუ, ხუხა, ნანა, ნანი, ნინო, ნი­ნია, თა­მარ, თაკო, ფა­ცია და სხვა.

ნა­სეს­ხებ ან­თრო­პო­ნიმ­თა ბევ­რი ნი­მუ­ში შეს­წავ­ლი­ლი აქვთ მეც­ნი­ე­რებს ნიკო მარს, ივა­ნე ჯა­ვა­ხიშ­ვილს, კორ­ნე­ლი კე­კე­ლი­ძეს, იუს­ტი­ნე აბუ­ლა­ძეს, ექ­ვთი­მე თა­ყა­იშ­ვილს, აკა­კი შა­ნი­ძეს, სი­მონ ყა­უხ­ჩიშ­ვილს, ზუ­რაბ ჭუმ­ბუ­რი­ძეს და კი­დევ არა­ერთ ცნო­ბილ მკვლე­ვარს.

აღ­ნიშ­ნულ წიგნ­ში ვეც­ნო­ბით, რომ გ. მე­ლი­ქიშ­ვი­ლი იკ­ვლევ­და ურარ­ტულ-ჰუ­რი­ტულ სა­კუ­თარ სა­ხე­ლებს და მათ კავ­შირს ქარ­თვე­ლურ­თან. მკვლე­ვა­რი გ. ჟორ­და­ნია კი ეყ­რდნო­ბა სხვა მეც­ნი­ერ­თა ცნო­ბილ ნაშ­რო­მებს, რომ ჰუ­რი­ტუ­ლი­დან უნდა მომ­დი­ნა­რე­ობ­დეს ქარ­თვე­ლურ ენებ­ში დამ­კვიდ­რე­ბუ­ლი ისე­თი სა­კუ­თა­რი სა­ხე­ლე­ბი რო­გო­რი­ცაა: აგი, აგია, ბათუ, ბუდუ, კაკი, კაკა, გიგა, გიგი, გიგო, კან­კა, კიკა, კიკი, კიკო, კი­კო­ლა, კა­კუ­ლი, კალე, გუგუ, ზაზა, ჯაჯუ, თედო, დადა, დათა, და­თუ­ნა, დუტუ, თადო, შაქ­რია, ხუტა, უტა, უტუ, ხუხა, ნანა, ნანი, ნინო, ნი­ნია, თა­მარ, თაკო, ფა­ცია და სხვა.

მ სა­ხე­ლებ­ზე ამ ვა­რა­უ­დის და­ბე­ჯი­თე­ბით, მტკი­ცე­ბით ფორ­მა­ში გავ­რცე­ლე­ბა სწო­რი არ იქ­ნე­ბა, მაგ­რამ სა­ხელ­თა დამ­თხვე­ვა მეც­ნი­ერს მი­აჩ­ნია, რომ უთუ­ოდ და­მა­ფიქ­რე­ბე­ლია…

ქარ­თველ ან­თრო­პო­ნი­მი­ა­ში მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი ად­გი­ლი უჭი­რავს ბიბ­ლი­უ­რი წარ­მო­მავ­ლო­ბის სა­ხე­ლებს, რო­მე­ლიც ჩვენ­ში ორი გზის გავ­რცე­ლე­ბუ­ლა. ერთი – ზე­პი­რად და მე­ო­რე – მწიგ­ნობ­რო­ბით. ქარ­თველ ტო­მებს სა­კუ­თარ სა­ხე­ლე­ბად გა­მო­უ­ყე­ნე­ბი­ათ წარ­მარ­თულ ღვთა­ე­ბა­თა უძ­ვე­ლე­სი სა­ხე­ლე­ბი, არა მარ­ტო ად­გი­ლობ­რი­ვი, ნა­სეს­ხე­ბიც – მა­გა­ლი­თად, ქალ­თა ად­გი­ლობ­რი­ვი სა­ხე­ლე­ბი: დალი – სვა­ნუ­რი ნა­დი­რო­ბის ღვთა­ე­ბა, სამ­ძი­მა­რა – ღვთა­ე­ბა მთა­ში.

მა­მა­კაც­თა სპარ­სუ­ლი­დან ნა­სეს­ხე­ბი სა­ხე­ლი – არ­მა­ზი. ნიკო მა­რი­სა და სვა­ნი­ძის კვლე­ვე­ბი იმა­ზე მე­ტყვე­ლებს, რომ უძ­ვე­ლეს ქარ­თულ ხალ­ხურ სიმ­ღე­რებ­ში და­მოწ­მე­ბუ­ლი სა­ხე­ლე­ბი (ალა­ლე, ვარ­დო, რაშა, ორი­რა­შა, ნანა, დე­ლია, ლალე…) წარ­მარ­თულ ღვთა­ე­ბა­თა სა­ხე­ლე­ბი ან ეპი­თე­ტე­ბი უნდა იყოს.

წიგნ­ში მეც­ნი­ე­რი სვა­ნა­ძის ცი­ტა­ტა აი, რას ამ­ბობს: “სა­ხე­ლე­ბი: ნანა, ნა­ნა­ია, რა­ნუ­ნი, რა­ნი­ნა, ნა­ნი­ნა, ანი­ნა, დილა, დე­ლია, დელა, ლალე, ლილე, არა­ლუ, ალა­ლე, ალა­თა, ბა­ლა­თა, ირი­რია, ია, უა, ეა, ვარ­დო – დიდი აუ­ცი­ლებ­ლად ღმერ­თე­ბის სა­კუ­თარ სა­ხე­ლებს წარ­მო­ად­გენს, ანდა უძ­ვე­ლე­სი წარ­მო­შო­ბის სა­კუ­თარ სა­ხე­ლებს, რო­მელ­თა შო­რის ხე­თუ­რი წარ­მო­შო­ბის ღვთა­ე­ბე­ბის სა­ხე­ლე­ბიც გვხვდე­ბა მა­გა­ლი­თად,

გაზიარება: